ЩО ТАКЕ РАННЄ ВТРУЧАННЯ І НАВІЩО ВОНО ПОТРІБНЕ
Раннє втручання — це комплексна послуга для родин, які виховують дитину до трьох повних років із порушеннями розвитку або ризиком їх виникнення, яка поєднує медичну, психологічну, соціальну та освітню складові. Мета послуги — раннє виявлення та профілактика порушень у дітей, покращення їх розумового розвитку, підвищення якості їх життя.
Послугу раннього втручання (РВ) надають командою фахівців різних галузей (лікарем-реабілітологом, дитячим психологом, педагогом-дефектологом, логопедом, іншими спеціалістами за потребою), яка безпосередньо здійснює заходи, що становлять зміст послуги раннього втручання.
Послуга РВ надається на основі інтегрованого, комплексного та міжвідомчого підходів:
- проводиться оцінювання розвитку рухових, мовних, комунікативно-емоційних та сенсорних здібностей;
- з’ясовуються особливості розвитку ігрової діяльності, її відповідності віковим етапам та індивідуальними можливостям дитини;
- збирається інформація про сон та годування дитини, гігієнічні процедури, особливості її взаємодії з батьками;
- оцінюється індивідуальні потреби та визначення пріоритетів сім’ї дитини.
Упровадження послуги РВ рекомендується шляхом створення юридичних осіб – надавачів послуги РВ або відповідних структурних підрозділів при закладах охорони здоров’я, освіти, соціального захисту. Рішення про створення надавача послуги РВ рекомендується приймати на підставі результатів моніторингу потреби населення у послузі РВ. Надавача послуги раннього втручання рекомендується розміщувати у спеціально побудованих або пристосованих приміщеннях з усіма видами комунального благоустрою, що відповідають державним будівельним нормам (ДБН), санітарно-гігієнічним, протипожежним вимогам, техніці безпеки.
Послугу раннього втручання рекомендується надавати: дітям, яким установлено ступінь відставання у розвитку, дітям, у яких виявлено анатомічні дефекти, інші необоротні порушення функцій органів і систем організму, дітям, яким установлено інвалідність, дітям, у яких виявлено тяжкі захворювання, розлади, травми, дітям, у яких виявлено порушення розвитку або ризик їх виникнення у зв’язку з насильством, жорстоким поводженням у сім’ї, дітям із високим ризиком виникнення порушень розвитку внаслідок несприятливої дії соціальних та біологічних факторів.
Виявляти сім’ї з дітьми, які потенційно потребують надання послуги РВ рекомендується закладам охорони здоров’я, закладам дошкільної освіти, установам/закладам соціального захисту населення, зокрема надання соціальних та реабілітаційних послуг, громадським об’єднанням, благодійним, релігійним та іншим організаціям, задіяним у системі раннього втручання.
Визначення індивідуальних потреб дитини та її сім’ї здійснюється фахівцями команди раннього втручання.
Висновок та план втручання формуються лише після спільного обговорення спеціалістів між собою та з батьками дитини і складається як з оцінки рівня функціональної організації поведінки дитини, так і з можливостей батьків щодо побудови дитячо-батьківських відносин.
Раннє втручання — це робота із сім’єю, а не лише з дитиною. Важливо тримати у фокусі уваги інтереси дитини, її потреби, теорії розвитку, прив’язаності, нормалізації та працювати у ситуації, що впливає на дитину. Тому принципами раннього втручання є сімейноцентрованість, рутинно-орієнтованість, командний підхід, координація сервісів та ресурсів.
Послуга раннього втручання надається в Україні більше 20 років. З переліком закладів де можна отримати цю послугу можна знайти за посиланням https://www.msp.gov.ua/news/22948.html